dissabte, 5 d’abril del 2014

Ultrallarga: més de 4 hores d'orientació

Torna l'orientació a Campdevànol al mapa del Torrent d'Estiula on ja vaig córrer al novembre del 2011 en dos dies de pluja i fang
Després de pensar-ho bé, he decidit fer la inscripció al campionat de Catalunya d'ultrallarga que corren els d'elit. Tinc ganes de fer llargues distàncies i estar una bon estona pel mig del bosc cercant fites i més fites. Tindrem gairebé 11.000 metres de distància, més de 700 metres de desnivell i 28 fites. El meu objectiu inicial és fer 4 hores i mentalment divideixo la cursa a 7 fites cada hora.
Al matí surto de casa encara de nit pel maleït canvi d'hora que m'ha robat una hora de dormir tot plovisquejant. Aquesta lleugera pluja m'acompanya fins arribar a Osona. Un cop al centre de competició es presenta un dia frescot i ennuvolat però de moment no plou.
Cal espavilar ja que la sortida és a més de 2 kms. caminant. Ens col·loquem davant del nostre mapa i ben aviat entrem en cursa. He decidit fer-ho sense pressa i assegurant la pressa de decisions per no fallar en cap fita. A més tinc molt de temps per endavant. No cal córrer. De seguida quedo ben sol. Pel mig del bosc i per corriols vaig fitant les primeres fites sense problemes.
Arribo a la fita central de la primera papallona amb bones sensacions. Ja fa una estona que cauen gotes, però no molesten. Identifico molt bé els diferents elements del terreny i tracto d'evitar en la mesura del possible fer més desnivell del necessari. No tinc problemes per localitzar les fites un cop sóc a lloc. Vaig agafant confiança. De moment compleixo el meu pla inicial: fita 7 amb 1-03.

Em diverteixo seguint les corbes de nivell i observant com aquestes dibuixen el relleu del terreny. Acabo la primera papallona i ara toca desplaçar-se fins a la zona de la segona papallona de la jornada. Puc córrer una mica per una pista forestal i després per un corriol però ben aviat el tinc que deixar per localitzar la fita. No estava tant lluny. Estic en una zona plena de petits tàlvegs i de lleugers canvis de vegetació molt ben detallats en el mapa i que requereixen d'un treball d'orientació fina. En la fita 14 mantinc el que havia previst 2-02.


Torno a passar per la fita central d'aquesta segona papallona, i ataco abans d'hora la següent fita. No està en el tàlveg on la buscava. Cerco el punt d'atac correcte i ara ja la tinc. És la primera pèrdua important de temps. Ràpidament acabo amb les fites d'aquesta zona.
Ara venen uns trams llargs i amb forts desnivells. El cansament arriba i la velocitat de cursa minva. Em trobo al Toni que m'avança. No vaig tant malament! Malgrat que ara els trams són llargs entre fita i fita aquestes fites no em presenten cap dificultat. Estic gaudint d'allò més de la cursa. A la fita 19 supero les 3 hores. Tinc clar que faré tota la cursa però que superaré el temps de 4 hores que havia previst. A partir d'aquí el pujar i baixar és constant, però segueixo localitzant les fites de primeres i segueixo gaudint de desplaçar-se pel mig del bosc. Prefereixo fer-ho així que agafar els corriols i camins. És més divertit. Ja fa una bona estona que no plou.


Arribo a la part final de la cursa situada en terreny obert on m'espera una nova papallona amb poc més de 4 hores. Es tracta d'una zona farcida de fites. No es complicat trobar les meves, però ho faig caminant, excepte algun lleuger trot quan el terreny m'és favorable. Acabo la cursa amb 4-23-08, més de 17 km. i 950 metres de desnivell positiu i el darrer classificat tal com esperava. El primer ha fet 1-39. Quan ell acabava jo estava camí de la fita 11!!!
M'ha agradat el terreny i la cursa. Prefereixo aquestes curses en les que no tinc pressa i tinc temps per pensar i escollir la millor ruta amb paciència. D'entrada en faig una valoració molt positiva. En un primer anàlisi concloc que gairebé no he perdut temps en les fites i poc temps podia haver escurçat en cursa, però un cop a casa mirant el mapa amb més calma si que veig un parell d'eleccions de ruta que m'haurien estalviat temps i sobre tot, acumulació de desnivell i que en el moment de la cursa no vaig saber veure. En ambdues errades van ser eleccions de ruta anticipades i que en un cop en el lloc no vaig reconsiderar. Potser si que podia haver fet la cursa per sota de les 4 hores.
La propera serà una mica més llarg: les 12 hores de la Rogaining Internacional de Catalunya m'esperen.

2 comentaris:

Dioni Tulipán ha dit...

Sense presses i gaudint, that's the question!!

Ricard Masferrer ha dit...

A tots ens agrada competir i guanyar i millorar el nostre temps dins del possible, però això cal fer-ho compatible amb gaudir i sobre tot quant la competició té lloc en entorns naturals. La veterania també ajuda a veure-ho tot d'una altra manera.