dijous, 3 de març del 2011

Les tines de la Vall del Flequer

Des que vaig veure aquesta ruta en un llibre de Patrimoni arquitectònic de la Xarxa de Parcs Naturals de  la Diputació de Barcelona que tenia ganes d'anar a fer aquesta passejada per poder contemplar aquestes curioses construccions del segle XIX.
Fa temps que sóc molt conscient que el paisatge ha canviat molt amb la desaparició de conreus tradicionals i en aquests cas amb la desaparició de les vinyes degut a la fil·loxera.

Barraca de vinya amagada entre la vegetació

Aquest passeig ha estat tota una descoberta. El punt de sortida està en un petit aparcament a la dreta en la carretera que va del Pont de Vilomara a Rocafort, en el desviament cap a Oristrell.
Al mateix aparcament hi ha un plafó indicatiu de la ruta SL-C-52. És una passejada sense cap dificultat.  Només cal seguir les indicacions que anem trobant pel camí i contemplar aquestes construccions que en altres temps eren utilitzades pels pagesos d'aquestes contrades.

Iniciem el camí

Les primeres que trobem són les Tines del Bleda, un simple aperitiu de dues tines.
Molt a prop i després de creuar la riera hi ha les Tines del Tosques. Aquí hi ha en veiem 4.

Tines del Tosques

El camí es va fent estret i es converteix en un corriol de bon caminar primer en pujada i més endavant en baixada pel mig d'un bosc on fa anys tot havien estat vinyes. Podem contemplar a l'altra banda de la riera unes quantes barraques de vinya i les antigues lleixes encara dempeus del que havien estat conreus de vinyes en el moment en que la importació d'aiguardent a Amèrica era un important negoci per tota la contrada del Pla del Bages. Després d'un petit descens ens apropem de nou a la riera i podem contemplar l'impressionant conjunt de les Tines de l'Escudelleta on podem compatibilitzar fins a 12 tines.
Travessem de nou la riera i enfilem camí amunt. Un cop arribats aquí ja es pot tornar però si seguim el camí en direcció a Rocafort, arribem en poc temps a les Tines del Ricardo just al costat de la riera de la Vall del Flequer, un conjunt que encara està en ple procés de restauració.

Tines del Ricardo

Veiem un indicador de El Flequer i seguim el camí ara en pujada. Al costat del camí anem trobant tines, aquest cop solitàries, fins a tres, i més endavant hi ha El Flequer, el mas que dóna nom a la Vall i que també té tres tines més al seu costat. Està abandonat com molt dels masos del nostre territori en un procés de deteriorament important si no es fa quelcom per a conservar-lo.

El Flequer

Les indicacions del SL-52 segueixen però ja en tenim prou per avui i tornem cap a l'aparcament on hem deixat el cotxe, després de passar un agradable matí contemplant aquesta vall farcida d'aquestes curioses construccions que ens fa pensar on que devia ser la vida en aquestes terres en altres temps.